Search This Blog

Sunday 4 November 2012

Permainan Tradisional

Tema: Budaya Malaysia
Alat Permainan Tradisional:
1. Gasing
Gasing merupakan sejenis permainan yang boleh berputar pada paksinya, sambil mengimbang pada satu titik. Gasing merupakan permainan tradisional orang-orang Melayu sejak dahulu lagi. Biasanya dimainkan selepas musim menuai. Permainan gasing dipertandingkan antara kampung. Pemenang dikira berdasarkan tempoh masa gasing mampu berputar.

Gasing diperbuat daripada kayu bebaru, kemuning, merbau, rambai, durian atau kundang. Kayu tersebut akan ditakik-takik dan dikikis sehingga menjadi bentuk gasing.


2. Yoyo Cina

Yo-yo Cina ialah permainan dari China yang mempunyai dua cakera yang sama saiz yang dihubungkan oleh gandar yang panjang.  Yo-yo Cina akan sentiasa berpusing pada tali yang diikat pada dua batang kayu kecil. Permain akan memegang hujung kedua-dua kayu dan mengimbangi yo-yo daripada jatuh. Permainan ini dikenal pasti telah wujud sejak Dinasti Ming sekitar tahun 1386 hingga tahun 1644 selepas Masihi. 

Secara tradisional, yoyo cina diperbuat daripada buluh, tetapi buluh sangat mudah untuk berehat dan tidak bersesuai untuk trik-trik yang terlalu rumit. Biasanya, nilon digunakan sebagai bahan membuat jaring. Bagaimanapun, yoyo Cina sekarang diperbuat daripada plastik untuk menambah daya tahan. Tongkat masih menggunakan kayu keras sebagai bahan utama, tongkat yang diperbuat daripada kayu lebih murah dan lebih sesuai kepada pemula. Ada juga tongkat yang diperbuat daripada aluminium, Lucite, karbon, logam dan Fibreglass. Fibreglass bersifat ringan dan kuat. Tongkat logam menawarkan sifat ringan tanpa mengurangkan kekuatan dan merupakan pilihan yang baik bagi mereka yang ingin melakukan "high stress whips" dan trik-trik yang lain. Sesetengah yoyo cina mempenyai alur dipasang di tepi cakera, alur ini menbolehkan yoyo cina membuat suara bersiul apabila berputar dengan kelajuan tinggi.Sesetengah yo-yo Cina dimasukkan alat yang menghasilkan bunyi apabila dipusing dengan laju. Bunyi ini membolehkan pemainnya mengimbangi kelajuan yo-yo.


6 comments:

  1. Terima kasih atas apa yang dikongsikan.

    ReplyDelete
  2. Blog anda sungguh tersusun dan menarik serta memberi manfaat kepada para pembaca. Syabas!

    ReplyDelete
  3. Maklumat yang dikongsi bersama amat berguna.
    Syabas!

    ReplyDelete
  4. Maklumat yang dipaparkan sungguh bermakna ,syabas!

    ReplyDelete
  5. Maklumat yang dikongsikan amat baik.

    ReplyDelete
  6. Maklumat yang dipaparkan sungguh bermakna kepada pembaca.G^o^o^d!

    ReplyDelete